Dosud nejslavnější rallye na území dnešní České republiky, Rallye Vltava vznikla roku 1960 zásluhou čtyř jezdců z Automotoklubu Benzina Praha, kterými byli Viktor Mráz, Alois Rieger, Ladislav Branda a Zdeněk Treybal. Všichni byli velice zkušenými automobilovými odborníky, včetně zkušeností z motoristického sportu, především poslední jmenovaný, který na továrním voze Bristol 400 zvítězil v podniku Rajd Polski 1948 a v Rallye Monte Carlo 1949 dojel na 3. místě. Tito si dali za cíl přivést Rallye Vltavu do seriálu mistrovství Evropy, což se jim potom podařilo při podzimním kongresu FIA v Paříži roku 1964, hlavně však nemalou zásluhou jejich osobního přítele Louise Chirona. První Rallye Vltava zařazená do seriálu mistrovství Evropy se potom konala ve dnech 5. až 7. července 1965 a jejím střediskem se stal Liberec na severu Čech.

Rallye Vltava si hned od svého prvního ročníku vydobyla velké uznání nejen v Československé socialistické republice, ale od roku 1965 i v zahraničí, zejména svou příslovečnou prvotřídní organizací a mimořádnou náročností, která z ní navždy učinila nejtěžší automobilovou soutěž Československa a jednu z nejtěžších soutěží Evropy té doby! Její trať například v roce 1966 dosahovala délky až 2 552 kilometrů, které bylo třeba zdolat během dvou dní a dvou nocí, nonstop jízdou všemi horskými terény kolem celé české kotliny, s odpočinkem jen 1:21 hodiny! Noční průměrné rychlosti mezi časovými kontrolami v mnoha ročnících dosahovaly hodnot přesahujících 90 km/h, a to bez ohledu na časté mlhy a průtrže mračen! Rychlostních zkoušek v roce 1973 bylo až 46, ale žádná z nich se neopakovala! Nejdelší rychlostní zkouška v roce 1964 měřila 43,5 km! Proti sobě stávaly kompletní tovární týmy Lancia, BLMC, Ford, SAAB, Renault, Opel, Škoda, Tatra, Wartburg, Trabant, Moskvič a Volga, ale i výrazní jedinci podporovaní dalšími automobilkami Steyr-Puch, Porsche, BMW, Glas, NSU a jinými.

A tak to byla právě Rallye Vltava v roce 1965, se startem a cílem v Liberci, která jako zcela první automobilová disciplína v tehdejší Československé socialistické republice otevřela cestu do seriálů mistrovství Evropy FIA i ostatním disciplínám automobilového sportu v následujících letech:

I. mistrovství Evropy FIA v rallye v ČSSR – Rallye Vltava, Liberec 5. – 7. 7. 1965

I. mistrovství Evropy FIA ve vytrvalostních závodech na okruzích v ČSSR – GP

I. mistrovství Evropy FIA v kartingu (motokárách) v ČSSR – Olomouc 1. 5. 1980

I. mistrovství Evropy FIA v autokrosu v ČSSR – Nová Paka 5. 7. 1981

I. mistrovství Evropy FIA v závodech do vrchů v ČSSR – Ecce Homo, Šternberk 19. – 20. 9. 1981

I. mistrovství Evropy FIA tahačů na okruzích v ČSSR

I. mistrovství Evropy FIA historických automobilů na okruzích v ČSSR

I. mistrovství Evropy FIA v rallykrosu v ČSSR

I. mistrovství Evropy FIA historických automobilů v rallye v ČSSR – Rallye Tatry, Poprad 3. – 4. 10. 1987

I. mistrovství Evropy FIA historických automobilů v závodech do vrchů v ČR – Ecce Homo, Šternberk

Rallye, jak je známe dnes, se v této podobě začaly vyvíjet až od padesátých let a průkopnická Rallye Vltava, při níž od roku 1965 do roku 1974 v rámci mistrovství Evropy FIA vítězily absolutně nejlepší posádky nejtěžších světových rally, po severočeském Liberci postupně měla svá střediska ještě v dalších třech českých městech – v Praze, Písku a Klatovech.